Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

El binomi treball i cinema




En un món on pràcticament tot és eminentment visual, en la que la imatge és la principal font de coneixement i on el cinema, com la televisió, exerceix un gran eix motivador sobre les persones, i més concretament el jovent,  cal utilitzar d'aquest tipus d'eines com a element pedagògic, fent del recursos cinematogràfiques una eina de treball a l'aula. 


El cine com eina pedagògica no vol dir  només  passar l'estona. Cal considerar-lo com a element complementari dins la formació, que impliqui a tots i totes les participants.

Abans del visionat de qualsevol pel.licula, és imprescindible fer una presentació de la mateixa per donar sentit a l'activitat i relacionar-la amb els temes que volem treballar. Cal aportar algunes dades (fitxa tècnica) i explicar el marc conceptual i el context històric en què es va realitzar.

No n'hi ha prou amb veure la pel·lícula. Cal analitzar-la amb ull crític per tal de treure tot el partit possible, per comprendre-la millor i valorar el cinema com a comptador d'històries, com a transmissor de valors i com a portador d'art i de coneixements.

Al cinema hi ha moltes maneres d'explicar històries. Les majoria d'elles tenen a veure tant amb l'argument, com amb la manera de situar els plànols, de moure la càmera i d'utilitzar el so.


Us proposo iniciar un treball de recopilació de recursos, que al llarg del dies aniré incrementant amb noves propostes.  Avui començo per una relació de pel.lícules com a complement a les classes de formació i orientació laboral, amb criteris de transversalitat, considerant que en l'ús d'aquest recurs, cal tenir en compte:  l'edat i maduresa dels alumnes,  el nivell de complexitat del material utilitzat i  la seva relació amb els continguts curriculars.

 
Els canvis produits en aquesta última década en el món del treball: l'organtizació, les condicions laborals, les reformes jurídiques, i un llarg etc, estableixen un nou marc de relació laboral. De quina manera coneixem els nous paradigmes del mercat de treball? Quin tipus de canvis hem vist en relació a les noves demandes d'una a una altre generació. Per començár a trobar respostes podem promoure un debat grupal on es compartiran experiències, reflexions i inquietuds davant aquest nou model de mercat de treball.




Com a tots els recursos cal  preparar-lo i planificar-los  per aconseguir els objectius formatius. Per aquest motiu el títol del film proposat, conté l'enllaç amb el material desenvolupat per en Mariano Matamoros i Joyce Riquelme pel grup EduAlter, on han fet una excel.lent proposta per poder treballar el món del treball a través del cinema. 


Un cop presentada i visionada el film, es pot demanar a l'alumnat que expliquin oralment o per escrit determinades seqüències de contingut en relació a la recerca de feina i al món laboral, alguns dels conceptes o aspectes concrets que es tracten en el film, els punts de vista que es plantegen, la seva translació als moments actuals o a l'entorn més immediat, etc. El formador-ar ha de guiar i dinamitzar el debat.

 


La temàtica que EduAlter ens proposa aborda:


  • El món del treball com a espai de creació d'una identitat individual i col·lectiva (cultura obrera, relació entre l'ensenyament i el món del treball, etc.)

  • Condicions de treball (precarització laboral, treball temporal, estrès, mobbing, noves polítiques de recursos humans, etc.)

  • Els conflictes laborals

  • El treball en altres contextos geogràfics (deslocalització, treball infantil, maquiles, desocupació, etc.)

  • L'atur i l'absència de treball

  • La immigració del sud cap al nord en la recerca de treball


Objectius Generals:  


  • Facilitar la reflexió sobre la importància del treball en la construcció d'identitats personals i col.lectives i com un dels principals eixos estructuradors de la vida social.

  • Analitzar críticament els canvis que s'estan produïnt en el món del treball des de la perspectiva dels treballadors i treballadores

  • Incrementar l'empatia amb els sectors més desafavorits en el món del treball

  • Desenvolupar la capacitat analítica i crítica a partir de la discussió en grup

 



Pel.lícules seleccionades i temàtiques que permeten abordar:

Dins de cada fitxa didàctica, que com ja he comentat está enllaçada al títol del film s'hi pot trobar la següent informació: fitxa tècnica de la pel·lícula, objectius pedagògics del seu ús, claus de treball per al/a docent i elements de debat per discutir la pel·lícula amb l'alumnat després del visionat.





TÍTOL

DIRECCIÓ DEL FILM

TEMÀTICA QUE TREBALLA

La vida soñada de los ángeles 

Erick Zonca

Precarietat laboral de la joventut

 

La dificultad del pas a la vida adulta marcada pel treball

Tocando el viento

 

 

Mark Herman

Cultura obrera i identitats col.lectives forjades en el treball.

 

La pèrdua de la principal font de treball en una localitat comporta una situació de crisis a tota la comunitat.

Recursos humanos

 

 

Laurent Cantet


Noves formes d'organització del treball (toyotisme, etc.)

 

Conflicte intergeneracional amb la identitat de classe com a teló de fons .

Rosetta

 

 

Luc i Jean-Pierre Dardenne

Precarietat laboral de la joventut.

 

Situacions d'exclusió social

Los lunes al sol

 

Fernando León

Vivència de la desocupació

 

Identitats de gènere en relació a l'àmbit laboral

La cuadrilla

 

Ken Loach

Deslocalització d'empreses a països tercers

Erin Bronckovich

 

Steven Sodderbergh

Riscos per a la salut dels treballadors/es i la població propera de determinades empreses contaminants.

 

Les dificultats de fer front a les empreses conataminants.

Arcadia 

 

Costa-Gavras

Vivència de la desocupació

North Country

 

Niki Caro

Assetjament sexual al treball

 

Inserció de les dones en ocupacions tradicionalment masculines

Full Monty

 

Peter Cattaneo

Vivència de la desocupació

 

Idenitats de gènere en relació a l'àmbit laboral






 En forma de resum us passo la relació de  material pdf.



En breu continuaré aquest nou treball de recerca i us faré noves propostes on el cine sigui l'eix vertebrador d'aquests articles, o fins i tot ampliant la proposta presentada avui.

Recordeu que podeu fer les vostres aportacions amb noves propostes i films interessants que seran afegits a la meva llista. 


















2 comentaris:

  1. MªJosé Segurado:

    Comentar-te que tots els temes que tractes en el blog són molt interessants. Estic fent una prova per veure si puc compartir opinions amb vosaltres

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias Maria José,

      has conseguido que el trabajo que invierto a diario en investigación, redacción y diseño valga la pena. Lo hago primordialmente para mí, por marcarme nuevos retos, pues este tiempo de búsqueda activa de empleo es muy decepcionante. En seis meses no he conseguido ir ni a una entrevista, sea el ámbito que sea al que me presente ( y ya hablo de largas jornadas y salarios inferiores al mileurista). Y también para todas vosotras, puesto que compartir es maravilloso, aunque nos hayan querido vender la moto de que la gente es mala y perversa. Eso no es cierto, mucho de mi material se encuentra en la red con el objeto de compartirlo. En este nuevo proyecto del blog, se trata de saber qué quieres y para cuándo lo quieres, después redacción y diseño con aportaciones propias de experiencias vividas y concentrarlo todo en un artículo. Eso es todo.

      Si quieres recibir información de lo que voy publicando lo puedes hacer de dos maneras:

      Suscribirte (inscriu.te) donde debes poner tu correo electrónico y más tarde verificarlo con el enlace que te envian (totalmente confidencial, yo nunca sabré que estás ahí), o hacerte seguidora (en el que se visibiliza a las personas que están detrás dando apoyo).

      Elimina

Si vols fer aportacions i comentaris, pots incorporar-los en aquest espai i en breu els veuras penjat. Gràcies per compartir les vostres opinions